Hørsholm Biavlerforening

530 besøg på siden
fra 12. januar 2009

Hjem > Kursusaktiviteter > Begynderkursus > Program 2024

Program 2024

 Intro-aftener i Naturhuset, Enghave 38 i Rungsted (kl. 19-21)

1, aften: onsdag den 10. april

Vi ser filmen ”Biernes By” og følger op med en snak om det, man skal lægge mærke til i bifamilie.

2. aften: onsdag den 17. april

Vi gennemgår biernes udvikling og snakker om de opgaver, der dukker op hen over sæsonen.  

3. aften: onsdag den 24. april

Vi fortæller om grej, stadetyper og rammemål. Og så taler vi om voksklub og køb af en bifamilie.

 

Praktisk biavl i skolebigården i Rungsted Hegn (kl. 19-21)

1. aften: onsdag den 1. maj

Bifamilien og det, vi finder på biernes tavler. Forårseftersyn.

2. aften: onsdag den 8. maj

Forårstræk. Måder at give bierne plads på. Varroamider.

3. aften: onsdag den 15. maj

Mere plads til yngel. På med honningmagasiner. Yngellejets form.

4. aften: tirsdag den 22. maj

Halvfulde honning­magasiner. Aflæs varroa-tavle og tjek for sværmning.   

5. aften: tirsdag den 29. maj

Fyldte honningmagasiner. Honningfratagning og honningbehandling. Brug af dronningegitter.

6. aften: tirsdag den 5. juni

Sværmning, opformering og nye dronninger. En bifamilie med hjem i haven?

 

Opsamlingsaftener før høst i skolebigården i Rungsted Hegn (kl. 19-21)

1. aften: ons den 7. august.

Forberedelse til honninghøst, slyngning/presning og efterbehandling

2. aften: onsdag den 14. august

Indvintring af bifamilierne, varroabekæmpelse, fodring og udskiftning af dronninger.

 

 Sommeraktiviteter i skolebigården.

Velvidende, at det tager tid at opnå tilstrækkelig praktisk erfaring, bliver deltagerne på begynderkursus tilbudt at være med i skolebigårdens sommeraktiviteter. Det drejer sig om forsøg varroabekæmpelse, tilsyn af bifamilier, fremstilling af nye aflæggerfamilier, mv. I juli og august vil foreningen tilbyde de aktive deltagerne at købe en bifamilie med hjem.   

 

 

 


 

 

 

 

 

Powered by CMSimple